Schiphol is één van de grootste luchthavens van Europa en ontvangt jaarlijks 63 miljoen passagiers. Maar het is ook een groot vastgoedbedrijf met kantoren en winkels die worden verhuurd, en daar zijn vele aannemers en onderhoudsdiensten bij betrokken.

Bij de vastgoedafdeling zijn jarenlang bonnen en declaraties vervalst, zo meldt NRC zaterdag op basis van eigen onderzoek en inzage in rechtbankstukken.

Schiphol meent zelf voor miljoenen te zijn benadeeld, maar kan de precieze schade niet goed achterhalen. Volgens NRC is de fraude in mei 2016 ontdekt bij het energie- en installatiebedrijf Engie, dat technisch onderhoud doet op Schiphol. Een klokkenluider heeft toen gemeld “hoe een collega – bijgenaamd “de bonnenbaas” – samen met een manager van Schiphol Real Estate en een onderaannemer de administratie van de luchthaven en van Engie manipuleerde.”

Schiphol heeft aangifte gedaan en de fiscale opsporingsdienst FIOD onderzoekt de zaak.

Topman Jos Nijhuis ontkent tegenover NRC overigens dat sprake zou zijn van stelselmatige fraude. “Schiphol doet honderden projecten op jaarbasis, met veel verschillende leveranciers. Helaas zijn integriteitsincidenten niet uit te sluiten. Schiphol kent de risico’s en voert een actief integriteitsbeleid. Incidenten worden grondig onderzocht. Grotere zaken waarbij aangifte wordt gedaan, worden altijd vermeld in ons jaarverslag. Dat waren er twee in de afgelopen vijf jaar. Daarnaast worden er arbeidsrechtelijke sancties opgelegd, zoals een berisping of schorsing.”

LEES hier het volledige verhaal van NRC